Sport w życiu introwertyka

Wiem, że introwertycy uwielbiają myśleć, czytać i być w swoim wewnętrznym świecie.  Mają mniej potrzebę ruchu. Jednak jeśli jesteś introwertykiem, który jeszcze nie jest aktywny fizyczny to może warto o tym pomyśleć?

Dlaczego warto zacząć uprawiać jakiś sport?

  • By odpocząć od myślenia
    Myślenie i analizowanie jest ważne. Szczególnie jeśli prowadzi do odpowiednich wniosków, działań czy na przykład do powstania czegoś twórczego. Jednak gdy zbyt dużo analizujemy, myślimy, szczególnie nad jedną albo powtarzającą się rzeczą, jakimś problemem to może to być przeszkodą w prowadzeniu szczęśliwszego życia. Przykładowo uczucie nierealności jest wg. Dr Claire Weekes naturalnym rezultatem wynikającym ze zbyt częstej introspekcji i samoanalizy. Sprawia to, że odcinamy się od zewnętrznych zainteresowań. Taka postawa w przypadku np. nerwicy nie ułatwia wyjścia z tej choroby.
  • By lepiej reagować na stres, mieć lepszy sen i poprawić swoje zdrowie psychiczne
    Badania dotyczące wpływu sportu na zdrowie sugerują, że ćwiczenia fizyczne poprawiają poczucie własnej wartości, pewność siebie, dają poczucie ukończenia czegoś i zmniejsza niepokój. Ćwiczenia zwiększają odporność na stres, zwiększają ilość głębokiego snu, który ma istotne znaczenie dla odpoczynku, a także dobrze wpływają na stan osób, które mają problem z niepokojem, depresją.
  • Mieć zdrowsze ciało
    Sport jak powszechnie  wiadomo, ma pozytywy wpływ na nasze zdrowie.

Jak się przekonać do sportu?

Ekstrawertykom łatwiej jest przekonać się do wyjścia i sportu jako, że oni ciągle szukają bodźców, które dostarczą im dopaminy, która przyczynia się do podświadomego wykonywania ruchów ciała i co ważniejsze odczuwania euforii 😉

Jeśli jesteś introwertykiem, który prowadzi siedzący tryb pracy i jesteś przyzwyczajony do bezruchu to polecam zacząć od małych kroków. Przykładowo na rano sobie powiesz w zależności od tego jakie są Twoje obecne możliwości „Zrobię sobie 1 pompkę/10 pompek”. Gdy skończyć to”a zrobię sobie jeszcze 3/kolejne 10 pompek”. Potem „Zrobię sobie jeszcze tylko 5 brzuszków”. „Pójdę pobiegać przez 5 minut”.

Jako, że introwertyków kary mogą bardziej motywować to oprócz przypominania sobie o dobrych skutkach uprawiania sportu pamiętaj o negatywnych skutkach jego braku.
Poniżej lista konsekwencji negatywna i pozytywna pochodząca z Polskiego Forum Profilaktyki Chorób Układu Krążenia

Jakie są konsekwencje braku aktywności fizycznej? 

Brak aktywności fizycznej jest przyczyną wielu problemów zdrowotnych takich jak: 

  • nadciśnienie tętnicze
  • choroby serca i udar mózgu
  • cukrzyca typu 2
  • otyłość
  • depresja
  • bóle kręgosłupa i dolegliwości stawowe

Jakie są korzyści zdrowotne aktywności fizycznej?  Regularna aktywność fizyczna: 

  • obniża ciśnienie tętnicze (skurczowe i rozkurczowe)
  • zmniejsza masę ciała
  • obniża poziom „złego” cholesterolu
  • LDL i podwyższa poziom „dobrego” cholesterolu – HDL
  • zmniejsza krzepliwość krwi, zapobiega powstawaniu zakrzepów w naczyniach krwionośnych
  • przyspiesza rozwój obocznego krążenia wieńcowego
  • zmniejsza częstość bólów wieńcowych u osób chorych
  • zmniejsza stres
  • poprawia samopoczucie
  • poprawia sen
  • poprawia nastrój

Jaki sport, częstotliwość i rodzaj?

Najlepiej taki jaki lubisz. Może to być sport zespołowy lub nie. Warto jednak zastanowić się jaki typ treningu da Tobie największe korzyści.

Ostatnie badania przytoczone artykule „Physical exercise, chemical exercise and maximizing health” pokazują, że krótki intensywny trening jest dużo  bardziej efektywny niż dłuższy, ale mniej intensywny. Jedno z badań odkryło, że kilka 30 sekundowych sprintów każdego dnia przynosi znacząco lepsze korzyści dla poprawy wytrzymałości niż tradycyjny dłuższy trening wytrzymałościowy. Co do częstotliwości to najlepiej codziennie lub co drugi dzień. Kluczem do fizycznego i mentalnego zdrowia jest więc intensywny, codzienny trening.  W artykule proponują biec sprintem, aż nie będziemy mogli złapać oddechu. Wtedy iść aż do momentu gdy znowu będziemy mogli biec. Powinniśmy tak robić, aż do wyczerpania. Z kolei Polskie Forum Profilaktyki mówi, że najkorzystniejsze są ćwiczenia, w których wysiłek jest od lekkiego do umiarkowanego. Jeśli jednak chodzi o częstotliwość to zgadzają się, że „ćwiczenia fizyczne powinny być prowadzone systematycznie, co najmniej 4-5 razy w tygodniu, a nawet codziennie.”

ps. Zanim jednak wybierzesz rodzaj ćwiczeń to warto ocenić swój stan zdrowia, swoją obecną aktywność fizyczność, a w przypadku posiadania jakiś chorób skonsultować się z lekarzem 😉

ps2. Ja głównie jeżdżę na rowerze i jak mam okazję gram w piłkę nożną oraz ćwiczę w domu (pompki, brzuszki, ćwiczenia rozciągające). Planuje jednak dodać bieganie do stałego grafiku. A Ty jak jesteś fizycznie aktywny?

To by było tyle na dzisiaj. Mimo niekorzystnej pogody uciekam na rower 😉

Comments

  1. By Estera

  2. By EkstraIntrowertyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *